10.09.12

В'ячеслав Володимирович Юрію Довгорукому, 1149 р.

Від В'ячеслава Володимировича до Юрія Довгорукого, 1149 р.


1.

се ѫгре оуже идѫть, а лѧдьсции кънѧзи въсѣли оуже на конѣ, а изѧславъ ти оуже доспѣваєть… любо даи изѧславоу чего ти хочеть. пакы ли, а поиди пълкы своими къ мънѣ. застѫпи же волость моѭ. изѧславъ ми то мълвить: ты ми бѫди въ отьца мѣсто. поиди сѧди же въ кыєвѣ. а съ гюргемъ не могѫ жити. не хочеши ли мене въ любъвь приѧти. ни кыєвоу поидеши сѣдѣти. а хочѭ волость твоѭ пожечи. нынѣ же брате поѣди, а видѣвѣ оба по мѣстоу чьто на богъ дасть. любо добро. любо зъло, пакы ли брате не поѣдеши на мѧ не жалоуи. аже моєи волости пожьженѣ быти (385—386).

Переклад:
Ось угри вже йдуть, і лядські князі вже сіли на коней, а Ізяслав теж уже збирається… Ти або дай Ізяславу, чого він хоче, або ж піди до мене своїми полками. Захисти мою волость. Ізяслав мені таке каже: «Будь ти мені замість батька. Піди і сядь на престол у Києві, бо я з Юрієм не можу жити. Якщо ж не хочеш зі мною в мирі бути, і до Києва не підеш на престол — я попалю твою волость». А тепер, брате, поїдь куди-небудь, і ми оба побачимо, що нам бог дасть — чи добро, чи зло. Якщо ж, брате, не поїдеш, то на мене не нарікай, коли мою волость попалять.

11 коментарів:

  1. Анонім1/11/12 11:32

    Може де в неті фотокопії Повісті є? Шукав, не знайду. Дуже хочеться побачити як саме написані ті чи інші тексти без "інтерпритацій". Бо знайшовши в неті фотокопію Ізборника 1073 року сказав собі: "Ба..., так літери писані по різному, наприклад сполучник И писався майже як Й в той час як в середині слів писалася - И. Значить і читалася по різному, а в "адаптованих" текстах літописів чомусь пишуть в якості сполучника саме И а не Й! Дивно.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ні, не так. Справа в тім, що раніше орфографія не була внормована. Літер було більше ніж звуків, тому писали їх як хотіли: замість И писали И або І, замість Ѣ писали ѣ, Е, И, замість Я писали Ѧ або ІА. Тут нічого дивного немає. Звук Й у закритому складі тоді взагалі не існував.

      Видалити
  2. Анонім1/11/12 16:55

    Де можемо поспілкуватися так щоб була можливість вставляти малюнки? Покажу вам цікавинки типу скорочення ієсть до іє в Ізборнику(майже як в суч. укр мові - "дух творець Є Бог").

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Я знаю ці випадки. Ѥсть іноді скорочували до Ѥ.
      Сюди вставляйте картинку.

      Видалити
  3. Анонім1/11/12 17:00

    Мало того що там стоїть іє вона ще й позначена "йотованістю"! Тож Ваше твердження не зовсім відповідає дійсності про неусталенність правопису! Так вона можливо й була, але те як її передавали в "наукових роботах" викликає у мене сумніви щодо чесності та неупередженності цих науковців.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Правопис дійсно був не усталений.
      Звукосполучення [je] передавали буквою Е, Є або Ѥ. У цьому нічого дивного немає.

      Видалити
    2. Анонім2/11/12 11:28

      Так, тут я з Вами не буду сперечатися. Зараз знайшов добрий шрифт в якому є всі можливі знаки для передачі старих текстів і намагаюся весь Ізборник 1073 переложити на word, стараючись не відступати від тексту оригіналу. Зробити це, давня моя мрія. І почавши цю роботу я зрозумів, що даний текст точно писався в Україні (тодішній звичайно), адже дуже багато слів і фонетичних рис в тексті, які нівелювались неточністю передачі першовзірця "переписувачами", які ніби-то передавали тексти Ізборника, котрі я читав раніше. Чи то робилось свідомо, чи просто не вистачало можливостей типографій, але факт є факт. Ось, до речі, на підтвердження Ваших слів щодо Є або Ѥ! Прошу зауважити, що обидва випадки позначені "йотованністю".

      [url=http://www.radikal.ru][img]http://s017.radikal.ru/i438/1211/a8/5e8284610572.jpg[/img][/url]

      [url=http://www.radikal.ru][img]http://s017.radikal.ru/i429/1211/50/d9f28b500c65.jpg[/img][/url]

      Видалити
    3. Хочу зазначаити, що на Ізборник особливо орієнтуватися не варто в плані вимови, тому що він був переписаний зі старослов'янського оригіналу. Тобто не всі його особливості відбивають реалії руської вимови та лексики.

      Видалити
    4. У цьому тексті не Ѥ = ѥсть, а Ѥ з надрядковим Ж, тобто ѥже

      Видалити
  4. Анонім2/11/12 11:29

    Овва! Не вийшло. А як же вставляти картинки?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. картинки вставляються через тег < a href=" "> < / a> (прибрати всі пробіли крім пробілу між a href

      Видалити